این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

نگاه هدفمند به سیاست همسایگی/ استفاده از موضوعات امنیتی در راستای توسعه روابط اقتصادی خارجی/ ضرورت توجه به سازمان‌های منطقه‌ای و تبلیغ صحیح کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی


ارسال شده در تاریخ :
نگاه هدفمند به سیاست همسایگی/ استفاده از موضوعات امنیتی در راستای توسعه روابط اقتصادی خارجی/ ضرورت توجه به سازمان‌های منطقه‌ای و تبلیغ صحیح کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی

دهمین پیش نشست کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (فرصت‌ها و چالش‌های 1400-1404) با موضوع استراتژی‌های تجارت و سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه همسایگی و با همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. در این نشست، محمدرضا مودودی رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت، علی محمد موسوی دبیرکل سابق گروه D8، میرهادی سیدی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات تجاری اوراسیا و سید مسعود موسوی شفایی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به ایراد سخن پرداختند.


در ابتدا آقای علی محمد موسوی، مشاور وزیر اقتصاد در امور بین الملل و سرمایه گذاری خارجی با تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی خارجی به برخی موانع پیش روی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. ایشان با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی ایران، از ظرفیت‌های کمیسیون‌های بین‌المللی استفاده نکرده است بیان داشت که عدم وحدت نظر اقتصادی در سطح کلان یکی دیگر از مشکلات و موانعی بوده است که سبب شده جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های موجود استفاده کافی را نبرد. ایشان با بیان اهمیت سازمان‌های اقتصادی، به اهمیت سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای پرداخت و سازمان اکو را یکی از این موارد برشمرد که استفاده حداکثری از آن نشده است. وی در جمع بندی سخنان خود و نتیجه گیری به موضوع درک معنای واقعی دیپلماسی اقتصادی پرداخت و معنای واقعی آن را استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در خدمت اقتصاد دانست. مورد دیگری که ایشان بیان داشت، اهمیت خوف زدایی در رابطه ایران با همسایگان خود است که نیازمند اصلاح نظرات نسبت به این موضوع است. ایشان در همین رابطه، به اهمیت تبلیغ درست سیاست همسایگی پرداختند و آن را لازمه گسترش روابط با این کشورها داشتند. در ادامه جمع بندی ایشان به این موضوع اشاره داشتند که اهمیت روابط با همسایگان نباید ما را از سایر مناطق غافل سازد و روابط با همسایگان جزئی از دیپلماسی اقتصادی است نه کل آن. در ادامه ایشان، تلاش کشور برای موفقیت در اکو و D8 را به عنوان مقدمه ای ‌برای ورود به سازمان تجارت جهانی برشمرد.
در ادامه جناب آقای دکتر سیدمسعود موسوی شفایی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به بیان سخنانی در این حوزه پرداخت. ایشان با بیان ضعف‌های موجود سعی نمود تا راه حلی را برای این معضلات ارائه دهد. وی عملیاتی شدن مفاهیم موجود را یکی از چالش های مهم کشور برشمرد که سبب شده است تا کشور از این موضوع منتفع نشود. نکته دیگری که ایشان بیان داشت تقابل مفاهیم با امنیت و قدرت در سیاست ایران به محض رسیدن به مرحله الزامات است که این مورد در سایر کشورهای جهان سبب هم‌افزا شدن این مفاهیم خواهد شد و نتیجه این امر قربانی‌شدن اقتصاد به پای امنیت و قدرت خواهد بود. ایشان با ضرورت توجه به نگاه امنیتی بیان داشتند که این موضوع باید به شکل درستی مورد توجه قرار گیرد و از افراط در آن پرهیز شود. در ادامه ایشان به اهمیت ریل گذاری تنظیم روابط کشور با قدرت‌های مختلف پرداخت و اشاره داشتند که روابط با قدرت‌های متوسط و قدرت‌های بزرگ نباید سبب ذبح شدن سیاست همسایگی شود و در کنار اهمیت روابط با این قدرت‌ها، به کشورهای منطقه نیز توجه شود. او در ادامه بیان ضعف‌های موجود، تنظیم روابط در سطح قدرت های جهانی با پرونده های باز بی انتها را سبب کاهش حیثیت ظاهری خارجی برشمرد و اشاره داشت که این موضوع سبب تخلیه «توانمندی داخلی» خواهد شد. در جمع بندی و نتیجه گیری بیان داشت که عدم نگرانی سیاست گذار در مورد عملیاتی شدن مفاهیم و توجیه جبران مافات آن در «میان مدت- بلندمدت» تا رفع «بن مایه امنیتی» نگرشی صرف سیاست گذار ج. ا. ایران باید مدنظر قرار گیرد و دیدگاه درستی در مورد آن شکل گیرد. وی همچنین شناخت «لازم و ملزومات» سیاست همسایگی را به عنوان یکی از موضوعات قابل توجه در رابطه با همسایگان برشمرد و حرکت از پیرامون (منطقه همسایگی) به سمت قدرت‌های متوسط و بزرگ را یکی از زمینه‌های گسترش توانمندی کشور دانستند. ایشان تقدم سیاست خارجی موضوع محور را از اولویت‌های دیگر برشمرد و تکمیل زنجیره ارزش در ورود به بازار همسایگان را از ضروریات دانست. ایشان شبکه سازی را بخشی از شکل‌گیری زنجیره ارزش برشمرد و حضور در سطح جهانی را از طریق این امر، مقدور دانست. وی در انتها به اهمیت درک درست از مفهوم دیپلماسی اقتصادی پرداخت و توجه به روابط خارجی و سوق دادن موضوعات امنیتی به آن را از ضروریات قلمداد کرد. در ادامه جلسه، آقای میرهادی سیدی، مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت به بیان نکاتی در این حوزه پرداخت. وی در ابتدا با بیان وضعیت فعلی اقتصاد ایران و اقتصاد جهان به ارائه راهکارهایی بر همین اساس توجه نمود. ایشان با بیان اینکه بسیاری از کشورها روابط خود با سایر کشورها را از طریق تعرفه‌های ترجیحی یا تعرفه‌های صفر انجام میدهند به دستور کار قرار گرفتن این موضوع در روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر برشمرد. ایشان تحریم را به عنوان هزینه‌ای برشمرد که سبب شده است رقابت پذیری کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی با مشکلاتی روبرو شود. وی در ادامه به روز افزون شدن رقابت در حوزه سرمایه گذاری پرداخت و بیان داشت که متاسفانه جمهوری اسلامی ایران از زنجیره ارزش جهانی فاصله گرفته و هزینه تولیدات کشور به دلیل مسائلی همچون تحریم و تعرفه‌های بالای اعمال شده بر روی کالاهای ایرانی، از عوامل پایین بودن سطح تجارت کشور برشمرد. ایشان در ادامه بیان داشت که صنایع برای رقابت پذیری در سطح جهانی نیازمند آن هستند که پس از مدتی از حمایت خارج شده و بتوانند زمینه حضور خود در بازارهای جهانی را فراهم سازند. این مذاکره کننده ارشد تجاری، در پایان سخنان خود اشاره داشت که روابط اقتصادی با جهان نیازمند تسهیل و روان شدن است و این موضوع با تسهیلات گمرکی و توافق‌نامه‌های تجاری صورت خواهد پذیرفت. ایشان در ادامه روابط با همسایگان را بخشی از نحوه ورود گسترده به بازارهای جهانی دانست که سبب شکل گیری صحیح روابط اقتصادی خارجی کشور خواهد شد. ایشان با بیان اهمیت ارتباط و وابسته شدن اقتصاد جهانی به یک کشور، بیان داشت که برای حفظ بازارها نیاز است که کشورهای جهان به محصولات کشورها وابسته شود تا از این طریق، امکان حذف آنها از بازارهای جهانی دشوار باشد. در انتها آقای محمدرضا مودودی، رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت ایران به ارائه نکاتی در این حوزه پرداخت. ایشان استفاده از مزیت ها را عاملی در راستای گسترش روابط اقتصادی کشور با سایر کشورها برشمرد و شناخت بازاهای مکمل را بخشی از الزامات دانست چرا که روابط با کشورهای رقیب و تولیدکنندگان مشابه، امکان ورود به آن بازار را با دشواری های بیشتری مواجه خواه ساخت. وی در جمع بندی سخنان خود به اهمیت شکل گیری اتاق فکری برای این موضوع پرداخت و اشاره داشت که اندیشکده‌های این حوزه، باید به تعمیق این موضوع بپردازند. ایشان در ادامه درک هم مسیری با تجارت جهانی یا عدم هم مسیری با آن را موضوعی مهم در روابط با سایر کشورها برشمرد. مودودی در انتهای سخنان خود با بیان اهمیت برند و نشان تجاری، به اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سایر کشورها را نیازمند داشتن یک برند و نشان ملی دانست. او تاکید داشت که شکل گیری یک انگاره قوی از محصولات جمهوری اسلامی ایران و تقویت آن را از موضوعات مهم در این راستا برشمرد.





پوستر همایش

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.5.1)